PENINGKATAN HASIL BELAJAR “KONSEP ORGANISASI KEHIDUPAN” MELALUI PEMBELAJARAN GROUP INVESTIGATION PADA SISWA KELAS VII MTsN 2 JEMBER

Authors

  • Quratulaini MTsN 2 Jember

Keywords:

Improving Learning Outcomes, Concept of Life Organization, learning Group Investigation

Abstract

Science teaching in class VII - G in MTsN 2 Jember emphasizes providing direct learning experience through the use and development of process skills and scientific attitude. Thus the active role of the student in the learning process is desirable.
This study aims to improve students' understanding of the material organization of life by using a learning model group investigation, and increasing student activity in the learning process.
In the study group investigation students will discuss in groups and presented his findings from the teacher's task group associated with the Concept of Life Organization. The results showed that student achievement increased views of the value of the average daily tests reached 68.58 into 84.75. For activity of students in terms of asking questions, answering questions, express ideas or opinions, conduct discussions with groups and attention to the activities need to be improved. The results of observations of teachers in the learning process using the learning model group investigation reached an average of 91.67%.

References

Wahrudin, B. (2023). MANAJEMEN SUMBER DAYA MANUSIA DALAM PENDIDIKAN PERSPEKTIF AL QUR’AN DAN HADITS. AL-IDRISY: Jurnal Pendidikan dan Kajian Islam, 1(1), 1-28.

Winulyo, J. M., Aziz, A., & Rahman, P. (2023). MENEJEMEN SUMBER DAYA MANUSIA DALAM IMPLEMENTASI PROGRAM SEKOLAH PENGGERAK DI SDN SUKABUMI 2 KOTA PROBOLINGGO. AL-IDRISY: Jurnal Pendidikan dan Kajian Islam, 1(1), 29-49.

Saidah, S. R. (2023). STRATEGI PEMASARAN JASA PENDIDIKAN DALAM MENINGKATKAN MINAT MASYARAKAT DI MADRASAH IBTIDAIYAH MUHAMMADIYAH 02 CAKRU KENCONG-JEMBER. AL-IDRISY: Jurnal Pendidikan dan Kajian Islam, 1(1), 88-114.

Aqli, M. S., Masruroh, D. R., & Malihati, F. (2022). PENGELOLAAN KONFLIK STUDI KASUS KEPALA MADRASAH TSANAWIYAH NEGERI 2 JEMBER. Al Fuadiy: Jurnal Hukum Keluarga Islam, 4(2), 01-10.

Aqli, M. S., Kusuma, M. R. T., & Fajriyanto, D. G. (2023). Sistem Informasi Kepegawaian Berbasis Web di Madrasah Tsanawiyah Negeri 2 Jember. Jurnal Penelitian Sistem Informasi, 1(2), 01-17.

Agus, S. 2010. Cooperatif Learning Teori dan Aplikasi PAIKEM, Yogyakarta:Pustaka Pelajar.

Badan Standar Nasional Pendidikan. Depdiknas. 2007. Model Pembelajaran Terpadu IPA. Jakarta: Direktorat Jendral Menejemen Pendidikan Dasar dan Menengah Departemen Pendidikan Nasional.

Dryden, G. dan Vos, J . 2002. Revolusi Cara Belajar. Bandung: Kaifa.

Direktorat Pendidikan Lanjutan Pertama. Depdiknas. 2003. Pedoman Pembuatan Laporan Hasil Belajar SMP. Jakarta: Direktorat Jendral Menejemen Pendidikan Dasar dan Menengah Departemen Pendidikan Nasional

Hardy, M. 2021. Urutan Sistem Organisasi Kehidupan dari Terkecil Hingga Terbesar. https://www.gramedia.com/literasi/sistem-organisasi-kehidupan. (diakses pada 21 Juli 2021).

Poerwodarminto. 1991. Prinsip-prinsip dan Teknis Evaluasi Pengajaran. Bandung. Remaja Rosda Karya.

Nur, M. dkk. 2000. Pembelajaran Kooperatif. Surabaya: Universitas Negeri Surabaya.

Syamsuri, I. dkk. 2007. IPA Biologi Untuk SMP Kelas VII. Jakarta: Penerbit Erlangga

Supardi, 2013. Sekolah Efektif, Konsep Dasar dan Praktiknya, Jakarta: PT Raja Grafindo Persada. Cetakan ke1

Trianto. 2010. Mendesain Model Pembelajaran Inovatif-progresif: Konsep Landasan Dan Implementasinya Pada KTSP. Jakarta: Kencana.

Thobroni, 2016. Belajar dan Pembelajaran. Yogyakart: Arruzz Media. Cetakan II

Downloads

Published

07-07-2023

How to Cite

Quratulaini. (2023). PENINGKATAN HASIL BELAJAR “KONSEP ORGANISASI KEHIDUPAN” MELALUI PEMBELAJARAN GROUP INVESTIGATION PADA SISWA KELAS VII MTsN 2 JEMBER. Literasi : Jurnal Ilmiah Pendidikan Madrasah, 1(2), 321–335. Retrieved from https://literasi.mtsn2jember.sch.id/index.php/ltr/article/view/24