PEMBELAJARAN PAI DALAM KEGIATAN MALAM BINA IMAN DAN TAQWA PERSPEKTIF BENJAMIN S. BLOOM
Keywords:
PAI Learning, Faith and Taqwa Development Night Activities (MABIT), Perspective of Benjamin S. BloomAbstract
This study focuses on describing the implementation of PAI learning in faith and piety building evening activities (MABIT) in terms of the cognitive, affective, and psychomotor domains of Benjamin S. Bloom's perspective in class XII students at Al-Islam Krian High School, Sidoarjo Regency in the 2022/2023 academic year. This research uses a qualitative approach with a descriptive type. In the data collection techniques used are interviews, observation, and documentation. To analyze the data using data collection, data reduction, data presentation, and drawing conclusions. While the validity of the data using triangulation techniques consisting of source triangulation, technical triangulation, and member checks. The results of this study are PAI learning in faith and piety building activities (MABIT) in the cognitive domain, namely honing students' understanding skills through religious lectures and Islamic studies using an integrated learning model, which means that each learning material delivered is related to what happens in life. students everyday. As for the affective domain, in PAI learning is done by forming attitudes. The last one is the psychomotor domain, where we make the habit of praying in congregation.
References
Abdussamad, Zuchri. Metode Penelitian Kualitatif. Makassar: CV. Syakir Media Press, 2021.
Amirudin. Metode-Metode Mengajar Perspektif Al-Qur’an Hadits dan Implikasinya dalam Pembelajaran PAI. Yogyakarta: CV. Budi Utama, 2023.
Aqli, M. S., Kusuma, M. R. T., & Fajriyanto, D. G. (2023). Sistem Informasi Kepegawaian Berbasis Web di Madrasah Tsanawiyah Negeri 2 Jember. Jurnal Penelitian Sistem Informasi, 1(2), 01-17.
Aqli, M. S., Masruroh, D. R., & Malihati, F. (2022). PENGELOLAAN KONFLIK STUDI KASUS KEPALA MADRASAH TSANAWIYAH NEGERI 2 JEMBER. Al Fuadiy: Jurnal Hukum Keluarga Islam, 4(2), 01-10.
Ayu Astiti, Kadek. Evaluasi Pembelajaran. Yogyakarta: Penerbit ANDI (Anggota IKAPI), 2017.
Lajnah Pentashihan Mushaf Al-Qur’an Badan Litbang dan Diklat Kementerian Agama RI. Jakarta. 2019.
Maesaroh, Siti, dkk. Strategi Pengembangan Ranah Afektif dalam Pembelajaran Aqidah Akhlak pada Siswa Kelas XI di Madrasah Aliyah Hidayatul Mubtadiin Kecamatan Jati Agung Kabupaten Lampung Selatan Tahun Pelajaran 2020/2021. Ar-Royhan: Jurnal Pemikiran Islam Volume 1, Nomor 2, Juli-Desember 2021.
Mardawani. Praktis Penelitian Kualitatif Teori Dasar dan Analisis Data dalam Perspektif Kualitatif. Yogyakarta: Penerbit Deepublish, 2020.
Mudjiran. Psikologi Pendidikan: Penerpan Prinsip-prinsip dalam Pembelajaran. Jakarta: Penerbit Kencana, 2021.
Munib, A. Studi Komparatif Antara Pendekatan Kontekstual Dan Metode Ceramah Terhadap Kemampuan Ranah Kognitif Pembelajaran Fiqih Materi Haji dan Umrah di MTs Al-Islam Gunungpati. Jurnal Pendidikan Agama Islam Universitas Wahid Hasyim, Volume 10 Nomor 1, Juni 2022.
Nanang, Asep. Pembelajaran Kurikulum 2013 sebagai Aktivitas yang Menyenangkan dan Penuh Kreativitas. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dasar. Universitas Pendidikan Indonesia Kampus Sumedang, 2014.
Rahmat. Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Multikultural. Depok: PT. Raja Grafindo Persada. 2019.
Romelah. "Model Pembelajaran Integrasi Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam dan Umum (Studi Multi Kasus di SMP Puteri Tazkia Internasional Islamic Boarding School (IIBS) Kabupaten Malang dan MTs Surya Buana Kota Malang". Disertasi, UIN Sunan Ampel Surabaya, 2020.
Saidah, S. R. (2023). STRATEGI PEMASARAN JASA PENDIDIKAN DALAM MENINGKATKAN MINAT MASYARAKAT DI MADRASAH IBTIDAIYAH MUHAMMADIYAH 02 CAKRU KENCONG-JEMBER. AL-IDRISY: Jurnal Pendidikan dan Kajian Islam, 1(1), 88-114.
Uron Hurit, Roberta, dkk. Belajar dan Pembelajaran. Bandung: CV. Media Sains Indonesia, 2021.
Wahrudin, B. (2023). MANAJEMEN SUMBER DAYA MANUSIA DALAM PENDIDIKAN PERSPEKTIF AL QUR’AN DAN HADITS. AL-IDRISY: Jurnal Pendidikan dan Kajian Islam, 1(1), 1-28.
Winulyo, J. M., Aziz, A., & Rahman, P. (2023). MENEJEMEN SUMBER DAYA MANUSIA DALAM IMPLEMENTASI PROGRAM SEKOLAH PENGGERAK DI SDN SUKABUMI 2 KOTA PROBOLINGGO. AL-IDRISY: Jurnal Pendidikan dan Kajian Islam, 1(1), 29-49.
Yusrizal. Pengukuran dan Evaluasi Hasil dan Proses Belajar. Yogjakarta: Penerbit Pale Media Prima, 2016.
Zulaimina, Agustin & Muawanatul Hasanah, Siti. Penerapan Metode Pembiasaan Apel Pagi dan Budaya Antri dalam Menanamkan Karakter Disiplin Siswa Madrasah Ibtidaiyah. Media Edukasi, Volume 6, Nomor 2, Desember 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Jia Isma Fityassaludi, Khoirul Anwar
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.