PENERAPAN METODE CERITA BERANTAI UNTUK MENINGKATKAN KETERAMPILAN BERBICARA SECARA RUNTUT, BAIK DAN BENAR

Authors

  • Ria Kupatiyah Pirwanti MTs Negeri 2 Jember

Keywords:

The serial story, speaking skills

Abstract

This research was conducted in the form of action research (action research). This study aims to improve speaking skills in a coherent, good and correct manner. This research was conducted at MTsN 2 Jember in November 2022 with class VII students as research subjects. Observations were carried out simultaneously with the implementation of teaching and learning. Formative test results show that there are 25 students out of 35 students who have achieved the learning completeness target, but classically, students are still not finished studying because only 75% of students get grades above or equal to 60.

References

Aqli, M. S., Kusuma, M. R. T., & Fajriyanto, D. G. (2023). Sistem Informasi Kepegawaian Berbasis Web di Madrasah Tsanawiyah Negeri 2 Jember. Jurnal Penelitian Sistem Informasi, 1(2), 01-17.

Aqli, M. S., Masruroh, D. R., & Malihati, F. (2022). PENGELOLAAN KONFLIK STUDI KASUS KEPALA MADRASAH TSANAWIYAH NEGERI 2 JEMBER. Al Fuadiy: Jurnal Hukum Keluarga Islam, 4(2), 01-10.

Gordon, T. (2013). Guru Yang Efektif, Cara Mengatasi Kesulitan Dalam Kelas. Istoria, 17(1), 17.

Hamalik, Oemar, D. (2018). Perencanaan dan Manajemen Pendidikan,. 4(2).

Ismaun. (2018). Paradigma pendidikan sejarah yang terarah dan bermakna. Jurnal Ecopsy, 5(1), 22. https://doi.org/10.20527/ecopsy.v5i1.4881

Madya, Suwarsih, Prof., P. . (2006). Teori dan Praktik, Penelitian Tindakan (Action Research). Jap, VII(107), 99–107.

Mulyasa,E., Dr., M. P. (2003). Kurikulum Berbasis Kompetensi, Konsep, Karakteristik dan Implementasi. Jurnal Equation, 4(1), 91–102.

Nuraeni, E. dan A. S. (2013). Penataran Tertulis Tipe A untuk Guru-Guru SLTP Jurusan Bahasa Indonesia. Jakarta: Depdiknas, 2002. In Depdiknas (Vol. 5, Issue August). http://downloads.esri.com/archydro/archydro/Doc/Overview of Arc Hydro terrain preprocessing workflows.pdf%0Ahttps://doi.org/10.1016/j.jhydrol.2017.11.003%0Ahttp://sites.tufts.edu/gis/files/2013/11/Watershed-and-Drainage-Delineation-by-Pour-Point.pdf%0Awww

Saidah, S. R. (2023). STRATEGI PEMASARAN JASA PENDIDIKAN DALAM MENINGKATKAN MINAT MASYARAKAT DI MADRASAH IBTIDAIYAH MUHAMMADIYAH 02 CAKRU KENCONG-JEMBER. AL-IDRISY: Jurnal Pendidikan dan Kajian Islam, 1(1), 88-114.

Solchan, T.W, D. (2014). Pendidikan Bahasa Indonesia di SD. 986–1000.

Sudjana, Nana, D. (2017). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar.

Sukidin, D. (2010). Manajemen penelitian tindakan kelas. LITERASI (Jurnal Ilmu Pendidikan), 4(1), 19. https://doi.org/10.21927/literasi.2013.4(1).19-32

Sunarto,H.,Prof.,Dr. dan Hartono, Ny.B.Agung, D. (2020). Perkembangan Peserta Didik. 12(1), 13–18.

Sunendar, I. &. (2011). Strategi Pembelajaran Bahasa. 2011, 2007–2009.

Surakhmad, Winarno, Dr., M.Sc., E. (2014). Metodologi Pengajaran Nasional. 5(2), 38. https://doi.org/10.17977/um076v5i22021p38-45

Suyanto, Prof., Drs., M.Ed., Ph.D. dan Abbas, M.S., Drs., M. S. (2016). Wajah dan Dinamika Pendidikan Anak Bangsa.

Tarigan, D. dan H. G. (1990). Teknik Pengajaran Keterampilan Berbahasa. 1–23.

Wahrudin, B. (2023). MANAJEMEN SUMBER DAYA MANUSIA DALAM PENDIDIKAN PERSPEKTIF AL QUR’AN DAN HADITS. AL-IDRISY: Jurnal Pendidikan dan Kajian Islam, 1(1), 1-28.

Winulyo, J. M., Aziz, A., & Rahman, P. (2023). MENEJEMEN SUMBER DAYA MANUSIA DALAM IMPLEMENTASI PROGRAM SEKOLAH PENGGERAK DI SDN SUKABUMI 2 KOTA PROBOLINGGO. AL-IDRISY: Jurnal Pendidikan dan Kajian Islam, 1(1), 29-49.

Wiraatmadja, R. (2018). Wiraatmadja, R. 7(1). https://doi.org/10.17509/factum.v7i1.11929

Downloads

Published

01-07-2023

How to Cite

Pirwanti, R. K. (2023). PENERAPAN METODE CERITA BERANTAI UNTUK MENINGKATKAN KETERAMPILAN BERBICARA SECARA RUNTUT, BAIK DAN BENAR. Literasi : Jurnal Ilmiah Pendidikan Madrasah, 1(2), 259–279. Retrieved from https://literasi.mtsn2jember.sch.id/index.php/ltr/article/view/17