PENINGKATAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA MELALUI MODEL PEMBELAJARAN BLENDED LEARNING BERBASIS BLOG PADA PESERTA DIDIK DI MTSN 2 JEMBER

Authors

  • Menok Naniek Herowati MTs Negeri 2 Jember
  • Rika Nurul Barokah MTs Negeri 2 Jember

Keywords:

Learning Outcomes, Blended Learning, Blog

Abstract

This research is a classroom action research based on the problems that exist at MTsN 2 Jember, namely the low learning outcomes of students in grade IXI in learning mathematics in the current Covid 19 era. The purpose of this study is to improve mathematics learning outcomes through a blog-based blended learning model. This research was carried out with 2 cycles of 4 meetings in learning. Data collection techniques in this study used the method of
observation, test method, documentation, and field notes. The data collected in this study includes information data about the condition of students viewed from qualitative and quantitative aspects. Qualitative aspects are the results of observations, interviews, field notes compiled by researchers while at the research location. The data obtained in the field are then processed and tested for the validity of the data. Then, compiled into the results of research reports. The quantitative aspect in question is the result of the assessment of studentlearning outcomes. Assessment of learning outcomes is obtained from the knowledge aspect test in the form of a list of values during learning at the end of cycle I and cycle II. Test the validity of the data using triangulation of
sources, techniques and time.

References

Aqli, M. S., Kusuma, M. R. T., & Fajriyanto, D. G. (2023). Sistem Informasi Kepegawaian Berbasis Web di Madrasah Tsanawiyah Negeri 2 Jember. Jurnal Penelitian Sistem Informasi, 1(2), 01-17.

Aqli, M. S., Masruroh, D. R., & Malihati, F. (2022). PENGELOLAAN KONFLIK STUDI KASUS KEPALA MADRASAH TSANAWIYAH NEGERI 2 JEMBER. Al Fuadiy: Jurnal Hukum Keluarga Islam, 4(2), 01-10.

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2017). Panduan Implementasi Kecakapan Abad 21 Kurikulum 2013 di Sekolah Menengah Atas. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan

Nasarudin. (2019). Karakteristik dan Ruang Lingkup Pembelajaran di Sekolah. Papopo: Prodi Pendidikan Matematika Jurusan Tarbiyah STAIN Papopo

Nasution, S. (2008). Berbagai Pendekatan dalam Proses Belajar & Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara.

Nurdin, Syafruddin. (2016). “Guru Profesional dan Penelitian Tindakan Kelas.” JURNAL EDUCATIVE : Journal of Education Studies. 1 (1). 1-12

Ratna, Nyoman Kutha. (2010). Metodologi Penelitian Kajian Budaya dan Ilmu-ilmu Sosial Humaniora Pada Umumnya. Yogyakarta: Pustaka Pelajar

Rusman. (2013). Model-model Pembelajaran. Jakarta: PT. Rajagrafindo

Saidah, S. R. (2023). STRATEGI PEMASARAN JASA PENDIDIKAN DALAM MENINGKATKAN MINAT MASYARAKAT DI MADRASAH IBTIDAIYAH MUHAMMADIYAH 02 CAKRU KENCONG-JEMBER. AL-IDRISY: Jurnal Pendidikan dan Kajian Islam, 1(1), 88-114.

Sari, Milya. (2016). “Blended Learning, Model Pembelajaran Abad Ke- 21 di Perguruan Tinggi.” Ta'dib, Jurnal Fakultas Pendidikan dan Pelatihan Guru, Universitas Batusangkar, 17(2), 126-136.

Slameto. (2013). Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.

Sudarman. (2014). “Pengaruh Strategi Pembelajaran Blended Learning Terhadap Perolehan Belajar Konsep Dan Prosedur Pada Mahapeserta didik Yang Memiliki Self-Regulated Learning Berbeda”. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran. 21 (1). 107-117.

Sudjana, N. (2009). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan RnD. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian dan Pengembangan (Research and Development/R&D). Bandung: Alfabeta

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D). Bandung: Alfabeta

Sukmawati, et.al. (2017). “Pengembangan Model Blended Learning Menggunakan Blog,” Jurnal Vidya Karya, Program Studi Ilmu Komputer FKIP Universitas Lambung Mangkurat, 32 (2), 117-122.

Suyadi. (2015). Panduan Penelitian Tindakan Kelas. Jogjakarta: Diva Press

Wahrudin, B. (2023). MANAJEMEN SUMBER DAYA MANUSIA DALAM PENDIDIKAN PERSPEKTIF AL QUR’AN DAN HADITS. AL-IDRISY: Jurnal Pendidikan dan Kajian Islam, 1(1), 1-28.

Winulyo, J. M., Aziz, A., & Rahman, P. (2023). MENEJEMEN SUMBER DAYA MANUSIA DALAM IMPLEMENTASI PROGRAM SEKOLAH PENGGERAK DI SDN SUKABUMI 2 KOTA PROBOLINGGO. AL-IDRISY: Jurnal Pendidikan dan Kajian Islam, 1(1), 29-49.

Downloads

Published

29-01-2023

How to Cite

Menok Naniek Herowati, & Rika Nurul Barokah. (2023). PENINGKATAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA MELALUI MODEL PEMBELAJARAN BLENDED LEARNING BERBASIS BLOG PADA PESERTA DIDIK DI MTSN 2 JEMBER. Literasi : Jurnal Ilmiah Pendidikan Madrasah, 1(1), 113–126. Retrieved from https://literasi.mtsn2jember.sch.id/index.php/ltr/article/view/8